Παρασκευή, 12 Δεκεμβρίου 2014

Το "Παιδόραμα" στην ενορία Αγίου Δημητρίου Τσεραμιού

Μια πολύ όμορφη επίσκεψη είχε το πρωί της Πέμπτης 11 Δεκεμβρίου 2014 η ενορία του Τσεραμιού. Συγκεκριμένα, τα παιδιά του Βρεφονηπιακού - Παιδικού Σταθμού και Νηπιαγωγείου «Παιδόρα-μα», των κυριών Ειρήνης Κοκκορού και Γιαννούλας Αγγελάκου, επισκέφθηκαν...

...τον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στο Τσεραμιό, για να συναντήσουν εκεί τον εφημέριο της ενορίας του Τσεραμιού π. Παναγιώτη Λάτση, ο οποίος και τους υποδέχθηκε με πολύ μεγάλη προσμονή και ανείπωτη χαρά. Τα παιδιά συνόδευε η κυρία Ειρήνη Κοκκορού μαζί με τη δασκάλα τους κυρία Κωνσταντίνα Ζάβρα.

Τα μικρά παιδιά, αφού άναψαν το κεράκι τους στον Άγιο Δημήτριο, κάθησαν μπροστά από την ωραία πύλη για να κουβεντιάσουν με τον π. Παναγιώτη, ο οποίος αφού αρχικά τους είπε πώς να βρίσκουν τον Άγιο στον οποίο είναι αφιερωμένη η κάθε εκκλησία στην οποία εισέρχονται, τους μίλησε για το κανδήλι και για ποιο λόγο πρέπει όλοι να το ανάβουμε στο σπίτι μας.

Στη συνέχεια, αφού τους αντιπαρέβαλλε την εικόνα του Μεγάλου Βασιλείου με τον φουσκωτό «Αϊ-Βασίλη» του εμπο-ρίου, αναφέρθηκε (με διακριτικότητα και χωρίς να αποκαλύψει το... μεγάλο μυστικό των παιδικών μας χρόνων ! ) τόσο στον βίο και τα χαρακτηριστικά του Αγίου και σημαντικού αυτού ιεράρχου της Εκκλησίας μας, του Μεγάλου Βασιλείου, όσο και στην ιστορία της ξενόφερτης αυτής και ροδοκόκκινης φιγούρας του Santa Claus, την οποία και εσείς μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω.

Στο τέλος της συνάντησης αυτής και αφού ο π. Παναγιώτης, ρώτησε ένα - ένα τα παιδάκια, τι δώρο έχουν ζητήσει από τον Άγιο Βασίλειο, έψαλλαν όλοι μαζί τα χριστουγεννιάτικα παραδοσιακά κάλα-ντα και τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς, με τον εφημέριο του Τσεραμιού να προσφέρει ένα παιδικό βιβλίο με τον βίο του Αγίου Δημητρίου στη βιβλιοθήκη του σχολείου, καθώς και πορτοκαλάδες, γλυκίσματα και ζωγραφιές στις δασκάλες και στα παιδιά, ευχόμενος χρόνια πολλά και υγεία τόσο στα μικρά βλαστάρια μας, όσο και στις δασκάλες τους που καθημερινά και με περισσή αγάπη διαπλάθουν τον χαρακτήρα τους.

Τέλος, μετά την αναμνηστική φωτο-γραφία μπροστά από τη φάτνη της ενορίας του Τσεραμιού, μικροί και μεγάλοι αναχώρησαν για το σχολείο τους γεμάτοι χαρά και ευτυχία για όσα είδαν και έμαθαν, αλλά κυρίως για όλα αυτά που έβαλαν μέσα στις αθώες, όμορφες και παιδικές ψυχές τους.

Δείτε περισσότερες φωτογραφίες παρακάτω
ή σε μεγαλύτερο μέγεθος εδώ.



ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ:
ΠΩΣ Ο «ΑΪ ΒΑΣΙΛΗΣ» ΕΞΟΒΕΛΙΣΕ (;) ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ...

Ο σημερινός Αϊ-Βασίλης είναι δημιούργημα του αγγλοσαξωνικού κόσμου και απηχεί την νοοτροπία του. Ο Αϊ-Βασίλης αυτός γεννήθηκε αρχές του 19ου αιώνα από έναν αστό προτεστάντη καθηγητή, τον Κλημέντιο Κλάρκ Μούρ που έγραψε για τα παιδιά του μια ιστορία με ήρωα έναν Αϊ-Βασίλη, την «The Night Before Christmas» και δημοσιεύθηκε την 23η Δεκεμβρίου του έτους 1823 στην εφημερίδα «Sentinel». Η ιστορία αυτή εικο-νογραφήθηκε από τον πατέρα του χιουμοριστικού αμερικανικού σχεδίου Τόμας Ναστ, ο οποίος ήταν γερμανικής καταγωγής και «δανείστηκε στοιχεία από την γερμανική λαϊκή παράδοση των Χριστουγέννων αλλά και την παραδομένη μορφή του πλανόδιου γερμανού εμπόρου».

Υπάρχουν αναλύσεις σύμφωνα με τις οποίες «ο Άγιος Βασίλης γεννήθηκε κατά τη διάρκεια του αμερικανικού Εμφυλίου, όταν ο Ναστ εργαζόταν στο Harper’s Weekly, στο μεγαλύτερο περιοδικό της εποχής, και του είχε ανατεθεί να απεικονίζει με αλληγορικές εικόνες τα δρώμενα του πολέμου. Μία από αυτές ήταν «ο Άγιος Βασίλης στο στρατόπεδο», όπου παρουσιάζεται για πρώτη φορά ο Άγιος με τα χαρακτηριστικά ενός ευτραφούς άνδρα, ολοστρόγγυλου και ροδαλού, καλυμμένου από άστρα, ο οποίος μοίραζε δώρα σε ένα στρατόπεδο των Βορείων. Ο Άγιος Βασίλης του Ναστ δεν εξελίχθηκε, παρέμεινε ο ίδιος με το κόκκινο κουστούμι με τα λευκά γουνάκια, την άσπρη γενιάδα και τα παιχνίδια του. Με αυτό το σκίτσο, τα Χριστούγεννα έγιναν ημέρα αργίας και ο Άγιος Βασίλης αναγορεύτηκε σε τοπική θεότητα - καλόκαρδο πνεύμα που αντιπρο-σώπευε την ευημερία και την οικογενειακή ζωή των Βορείων, σε αντίθεση με το μύθο της ιπποτικής παράδοσης και της βαθύτατα ιθαγενούς κολτούρας του Νότου.

Βασισμένος στην επιτυχία που γνώρισε το έργο του το 1862, ο Ναστ συνέχισε να παράγει σχέδια του Άγιου Βασίλη κάθε Χριστούγεννα κατά την περίοδο του Εμφυλίου Πολέμου. Και η σύλληψή του έγινε αποδεκτή, διότι έδωσε στην παραδοσιακή ασκητική αυστηρή και αποστεωμένη εικόνα του Father Christmas του Pelze - Nicol και του Pere Noel, μια άλλη διάσταση που αντικατόπτριζε την αφθονία και την ευμάρεια.

Ο Άγιος του Ναστ διανέμει δώρα αρχικά σε στρατιώτες και έπειτα σε παιδιά, μια ανταμοιβή για όποιον υπήρξε καλός κατά την διάρκεια της χρονιάς. Η πιο διάσημη απεικόνιση του Αγίου, κυκλοφόρησε το 1866 - στο τέλος του πρώτου ειρηνικού χρόνου - και εδραίωσε την εικονογραφία τού χαρακτήρα. Τον βλέπουμε να διακοσμεί ένα έλατο, να φτιάχνει παιχνίδια, να διαβάζει το βιβλίο του με τα παραμύθια, να ράβει τα ρούχα του και τέλος να εξερευνά τον κόσμο με το τηλεσκόπιό του «προς αναζήτηση σοφών παιδιών».

Στις αρχές του αιώνα μας ο Αϊ-Βασίλης άλλαξε κάπως μορφή, και έγινε όπως ακριβώς τον γνωρίζουμε σήμερα. Σε αυτό συνετέλεσε η Κόκα-Κόλα. Κι αν ήταν ο σκιτσογράφος Τόμας Ναστ που τον φαντάστηκε πρώτος, περίπου όπως είναι σήμερα, η Κόκα-Κόλα αποτέλεσε την αφορμή για να γίνει η μορφή του τόσο δημοφιλής. Στα 1931, που η Κόκα Κόλα αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τον Σάντα Κλάους στη χειμωνιάτικη διαφημιστική της εκστρατεία, ανέθεσε σε έναν άλλο Αμερικανό καλλιτέχνη, τον Χάντον Σάνμπλομ, να τον σχεδιάσει. Εκείνος διάλεξε για τον Άγιο τα χρώματα της Κόκα Κόλα και... να τος, με τις μαύρες μπότες του, το μακρύ σκουφί του, το κόκκινο κοστούμι του και την άσπρη του γούνα, όπως τον γνωρίσαμε και τον «αγαπήσαμε».

Η παράδοση σύμφωνα με την οποία ο Αϊ-Βασίλης περνά μέσα από καμινάδες για να δώση δώρα στα παιδιά προέρχεται από το ποίημα του Κλέμεντ Μούρ με τίτλο «Μια επίσκεψη του Αγίου Νικόλα», ο οποίος δανείστηκε την ιδέα της καμινάδας, μαζί με την ιδέα του έλκηθρου και των οκτώ ελαφιών που το σέρνουν, από ένα φινλανδικό παραμύθι.

Επομένως ο Αϊ-Βασίλης της Μικράς Ασίας που είναι εγγράμματος και δίδει ως δώρο την γνώση, μετατρέπεται στον Σάντα Κλάους που δίδει «την εφήμερη ηδονή της κατανάλωσης» και έρχεται σε μας μετονομαζόμενος σε Αϊ-Βασίλη. Δεν είναι ένα πρόσωπο με τα υπαρξιακά του ερωτήματα και τις αγωνίες, με την ασκητική του διάσταση, αλλά διακρίνεται για την «προτεταμένη κοιλιά, τα ροδοκόκκινα μάγουλα» και είναι η εικόνα της «καλοπέρασης και της αισιοδοξίας».

Εάν η πορεία από τον Μεγάλο Βασίλειο στον Αϊ-Βασίλη δείχνει την επιπεδοποίηση του ανθρώπου, αλλά και την υποβάθμισή του, η αντίστροφη πορεία από τον Αϊ-Βασίλη του καταναλωτισμού και του ευδαιμονισμού, στον Μεγάλο Βασίλειο της Εκκλησίας, δείχνει την αναβάθμιση του ανθρώπου και την ανύψωσή του, την πορεία του δηλαδή από το πράγμα στην υπόσταση, από το άτομο στο πρόσωπο. Αυτό είναι το νόημα των εορτών. Αυτό ας ευχηθούμε για εαυτούς και αλλήλους για τη νέα χρονιά που έρχεται.

2 σχόλια:

  1. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΙΣ ΔΑΣΚΑΛΕΣ ΓΙΑ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΟΜΟΡΦΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ....ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΠΑΙΔΙΚΟ ΑΠΛΟ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΛΗΓΩΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΘΩΕΣ ΤΟΥΣ ΨΥΧΕΣ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΤΙΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΜΑΣ....ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΟΠΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ....ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι χαρούμενες φατσούλες δείχνουν πόσο όμορφα πέρασαν τα παιδάκια μας.Χίλια μπράβο στις δασκάλες για την όμορφη πρωτοβουλία που πήρανΌσο για τον μπαμπά της Βασιλικής τον πατέρα Παναγιώτη τον ευχαριστούμε που με τόσο όμορφο τρόπο έδωσε στα παιδάκια μας να καταλάβουν ποιός είναι ο Άγιος Βασίλης χωρίς να πληγωθούν οι ψυχούλες τους.
    Σας ευχαριστούμε πολύ όλους!!!!
    Καλά Χριστούγεννα!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας παρακαλούμε πολύ να είστε κόσμιοι και ευγενικοί στα σχόλιά σας. Η κριτική είναι καλοδεχούμενη, όχι όμως τα υβριστικά και κακεντρεχή σχόλια. Τα σχόλιά σας θα δημοσιεύονται μόνο αν πληρούν τους παραπάνω όρους. Ευχαριστούμε.